Monday, March 2, 2020

לפרשת בא - ועבדום



״וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל עָשׂוּ כִּדְבַר מֹשֶׁה וַיִּשְׁאֲלוּ מִמִּצְרַיִם כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב וּשְׂמָלֹת…וַיַּשְׁאִלוּם וַיְנַצְּלוּ אֶת מִצְרָיִם:״ (שמות י״ב:ל״ה. ל״ו).

באמת, ככה יפה לעבוד על אנשים?!

ומיד אחר כך ״וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵרַעְמְסֵס סֻכֹּתָה:״
נסעו, ואפילו לא חשבו להחזיר! תִּכמוּן ברמות !

לאו דוקא…

המלה ״לשאול״ אכן פירושה ברוב המקרים לקחת באופן זמני, להשתמש, ולהחזיר. אך למלה ״לשאול״ יש מובנים נוספים. 

פרופסור קדרי במילונו ״מילון לעברית מקראית״ מונה כמה מהם: 
- לפנות למישהו בדברים ולצפות לתשובה, לבקש מידע, לחקור. 
-  לבקש דבר מזון ממישהו. כמו במקרה של סיסרא: ״ מַיִם שָׁאַל חָלָב נָתָנָה״ 
- לבקש יתרון חומרי וחברתי: ״וְלֹא שָׁאַלְתָּ עֹשֶׁר נְכָסִים״ (דברי הימים ב’ א:י״א)
- לבקש ערכים רוחניים: ״וַתִּשְׁאַל לְךָ חָכְמָה וּמַדָּע״ (דברי הימים ב’ א’:י״א)
- לבקש ממישהו תכשיטים. ולדוגמה, כותב קדרי: ״וַיִּשְׁאֲלוּ מִמִּצְרַיִם כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב״. 
אם כך, ״לשאול״ בפרשתינו אינו דוקא לקבל באופן זמני, אלא לבקש. ולאו דוקא כדי להחזיר.

כותב הרשב״ם על המלה ״וַיַּשְׁאִלוּם״: “וישאילום, מצרים לישראל, ישראל היו השואלים, ומצרים המשאילים. השלימו את שאילתם. ומתנה היתה. משאיל נותן לו מה ששאל.

אז שלא יצפו שנחזיר…

שבוע טוב

No comments:

Post a Comment