Monday, March 2, 2020

לפרשת בשלח - שפתו החריפה של האבן עזרא


שפתו החריפה של האבן עזרא:

 ״וַיָּבֹא בֵּין מַחֲנֵה מִצְרַיִם וּבֵין מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל וַיְהִי הֶעָנָן וְהַחשֶׁךְ וַיָּאֶר אֶת הַלָּיְלָה וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלָּיְלָה:״(שמות י״ד:כ’)
כותב האבן עזרא:
״ואמר ר' מרינוס כי פי' ויאר את הלילה  ויחשיך… והמפרש כזה השים חשך לאור ואור לחשך. כי לא יתכן בכל לשון שיהיה פי' מלה אחת דבר והפכו אם לא היה על דרך כנוי. כמו ברך נבות אלהים.”
ר’ מרינוס הוא שמו הלטיני של אבי יונה אבן ג’אנח. אחד מחשובי המדקדקים העבריים. טוען ר’ מרינוס ש״ויאר הלילה״ זה ״החשיך הלילה״. הראב״ע אינו מסכים לפירוש זה, וטוען ש״ויאר הלילה״ פשוטו כמשמעו. 

שימו לב כמה מבריקה שפתו של הראב״ע. הוא כותב ״המפרש כזה השים חשך לאור ואור לחשך״. ההסבר פשוט, אך השפה לקוחה מספר ישעיהו:
״הָאֹמְרִים לָרַע טוֹב וְלַטּוֹב רָע שָׂמִים חֹשֶׁךְ לְאוֹר וְאוֹר לְחֹשֶׁךְ שָׂמִים מַר לְמָתוֹק וּמָתוֹק לְמָר:  הוֹי חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם וְנֶגֶד פְּנֵיהֶם נְבֹנִים:״ (ישעיהו ה’:כ’) .
והסיבה ברורה….

ובנושא קריעת ים סוף:
ישנם מדענים, חֲכָמִים בְּעֵינֵיהֶם, שמסבירים בצורה ״מדעית״ שתופעת קריעת ים סוף היא גאות ושפל. לא חידשו דבר בכסילותם. רעיון זה כבר הועלה במאה העשירית לספירה ע״י כופר בשם חיוי הבלכי. ״בלכי״ - כי הוא בא מהעיר בלך שבאפגניסטן.

וכך כותב על זה האבן עזרא: ״ישתחקו עצמות חוי הכלבי שאמר כי משה ידע עת מיעוט הים ברדתו. ועת רבותו בעלותו בהמשכו. והוא העביר עמו במיעוט המים כמשפטו. ופרעה לא ידע מנהג הים על כן טבע. ואלה דברי שגעון כי מנהג הים ברדתו לא ייבש מקום וישארו חומות מים מימינו ומשמאלו כי הכל ייבש.״
״חוי הכלבי. לא טעיתי באיות שמו. גם האבן עזרא לא טעה …

שבוע טוב,

אהרן

No comments:

Post a Comment