Monday, August 13, 2018

לפרשת שופטים: ״כי האדם עץ השדה״ (?) י



מקובל לחשוב שהביטוי ״כי האדם עץ השדה״ בא להראות הקבלה בין האדם לבין עץ השדה.  
המשפט לקוח מפרשת השבוע, פרשת שופטים:
״כִּֽי-תָצ֣וּר אֶל-עִיר֩ יָמִ֨ים רַבִּ֜ים לְֽהִלָּחֵ֧ם עָלֶ֣יהָ לְתָפְשָׂ֗הּ לֹֽא-תַשְׁחִ֤ית אֶת-עֵצָהּ֙ לִנְדֹּ֤חַ עָלָיו֙ גַּרְזֶ֔ן כִּ֚י מִמֶּ֣נּוּ תֹאכֵ֔ל וְאֹת֖וֹ לֹ֣א תִכְרֹ֑ת כִּ֤י הָֽאָדָם֙ עֵ֣ץ הַשָּׂדֶ֔ה לָבֹ֥א מִפָּנֶ֖יךָ בַּמָּצֽוֹר:״ (דברים כ: י״ט).

אך כוונת הפסוק היא בעצם הפוכה!  האדם אינו עץ השדה!

ראה תרגום אונקלוס לקטע המסומן:
״...אֲרֵי לָא כַאֲנָשָׁא אִילַן חַקְלָא...״ (כי לא כאדם עץ השדה)
ותרגום יונתן:
״...אֲרוּם לָא בְּבַר נַשׁ אִילָן דְּאַנְפֵּי בָרָא…" (כי לא כאדם אילן שעל פני השדה)
ורש״י: "הרי כי משמש בלשון דלמא, שמא האדם עץ השדה…” (שאלה רטורית)
 ספורנו: "כי האמנם עץ השדה האדם…"(שאלה רטורית)

(מזכיר לי גם את הביטוי ״ומותר האדם מן הבהמה״ שקבל משמעות הפוכה בקרב הרבה מהציבור)

העתקתי כאן את שירו של נתן זך, שהבין לא כפי מפרשינו.

 כי האדם עץ השדה / נתן זך 

כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה 
כְּמוֹ הָאָדָם גַּם הָעֵץ צוֹמֵחַ 
כְּמוֹ הָעֵץ הָאָדָם נִגְדָּע 
וַאֲנִי לֹא יוֹדֵעַ 
אֵיפֹה הָיִיתִי וְאֵיפֹה אֶהְיֶה 
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה 

כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה 
כְּמוֹ הָעֵץ הוּא שׁוֹאֵף לְמַעְלָה 
כְּמוֹ הָאָדָם הוּא נִשְׂרָף בָּאֵשׁ 
וַאֲנִי לֹא יוֹדֵעַ 
אֵיפֹה הָיִיתִי וְאֵיפֹה אֶהְיֶה 
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה 

כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה 
כְּמוֹ הָעֵץ הוּא צָמֵא לְמַיִם 
כְּמוֹ הָאָדָם הוּא נִשְׁאָר צָמֵא 
וַאֲנִי לֹא יוֹדֵעַ 
אֵיפֹה הָיִיתִי וְאֵיפֹה אֶהְיֶה 
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה 

אָהַבְתִּי וְגַם שָׂנֵאתִי 
טָעַמְתִּי מִזֶּה וּמִזֶּה 
קָבְרוּ אוֹתִי בְּחֶלְקָה שֶׁל עָפָר 
וּמַר לִי מַר לִי בַּפֶּה 
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה 
כְּמוֹ עֵץ הַשָּׂדֶה

No comments:

Post a Comment