Thursday, December 29, 2016

ערלה וחרפה - לפרשת ״ויצא:

דבר תורה זה מבוסס על דבר תורה ששמעתי לפני כשבועיים, פרשת ״ויצא״, מפי הרב אברהם מרמוסטיין, הרב של קהילת בב״ד במנהטן:
בפרשת ״ויצא״ פרק ל’ פסוק כ״ג נאמר: ״ וַתַּהַר, וַתֵּלֶד בֵּן; וַתֹּאמֶר, אָסַף אֱלֹהִים אֶת-חֶרְפָּתִי. ותקרא את שמו יוסף לאמור יוסף ה’ לי בן אחר״ <מדוע חרפה? לרש״י שני פירושים:
א. ״שהייתי לחרפה שאני עקרה, והיו אומרים עלי שאעלה לחלקו של עשו הרשע.״ (ע״פ מדרש תנחומא)
ב. ובמדרש אגדה- כל זמן שאין לאשה בן, אין לה במי לתלות את סרחונה, משיש לה בן תולה בו, מי שבר כלי זה - בנך. מי אכל תאנים אלו? - בנך״.  (ע״פ בראשית רבא).  כאשר אין לאישה ילדים והיא ״מפשלת״, מאשימים אותה כמובן, אבל כאשר יש לה ילד, ניתן להאשים אותו. 
הפרי מגדים  בספרו ״נטריקן״ מסביר את פירושו הראשון של רש״י. החרפה היא אם תנשא לעשו, איש אשר ערלה בו :
״וחרפה לתת בנותיו לאיש אשר ערלה בו כמאמר בני יעקב לשכם״. הפרי מגדים קושר את המילה ״חרפה״ עם ״ערלה״.
שכן, גם בסיפור מעשה שכם קשורות שתי המילים: בפרשת ״וישלח״ פרק ל״ד פסוק י״ד כתוב ״וַיֹּאמְרוּ אֲלֵיהֶם לֹא נוּכַל לַעֲשׂוֹת הַדָּבָר הַזֶּה לָתֵת אֶת-אֲחֹתֵנוּ לְאִישׁ אֲשֶׁר-לוֹ עָרְלָה כִּי-חֶרְפָּה הִוא לָנוּ: ״

נחזור אל הפסוק בפרשת ״ויצא״ - ״וַתַּהַר, וַתֵּלֶד בֵּן; וַתֹּאמֶר, אָסַף אֱלֹהִים אֶת-חֶרְפָּתִי. ותקרא את שמו יוסף לאמור יוסף ה’ לי בן אחר״ . שתי שאלות נשאלות כאן. האחת, מה אם כך המקור לשמו של יוסף? האם זהו ״אסף אלהים את חרפתי״? או ״יוסף ה’ לי בן אחר״? אומר הרשב״ם: ״הרי שם זה (יוסף) משמש שני אמירות, אסף ויוסף״. ורבינו בחיי גם הוא אומר: ״והנה רחל הזכירה בן שתי לשונות. לשון אסיפה ולשון תוספת״. אבל אם אכן לשון ״תוספת״, לאמור ״בן נוסף״ למה לא אמרה ״יוסף ה’ לי עוד בן״? הפרי מגדים מסביר שהמילה ״אחר״ כאן פירושה ״מאוחר, ולא ״נוסף״. מיהו אותו בן מאוחר?  כאן בא לסיוע תרגום יונתן:
{כג} ״וְאִיתְעַבָּרַת וִילֵידַת בַּר וַאֲמָרַת כְּנַשׁ יְיָ יַת חִיסוּדִי וְהֵיכְדֵין עָתִיד יְהוֹשֻׁעַ בְּרֵיהּ דְיוֹסֵף לְמִכְנוֹש יַת חִיסוּדָא דְמִצְרַיִם מֵעַל בְּנֵי יִשְׁרָאֵל וּלְמִגְזַר יַתְהוֹם מֵעִיבְרָא לְיַרְדְנָא: {כד} וּקְרַת יַת שְׁמֵיהּ יוֹסֵף לְמֵימָר יוֹסִיף יְיָ לִי עַל דֵין בַּר אוֹחֲרָן״.
 ובתרגום לעברית: ״ותהר ותלד בן ותאמר אסף ה’ את חרפתי וכן עתיד יהושע בן יוסף לאסוף את חרפת מצרים מעל בני ישראל ולמול אותם מעבר לירדן. ותקרא את שמו יוסף, לאמר יוסף ה’ לי על זה בן אחר.״
כפי שמסופר בספר יהושע פרק ה’:
  ג״ וַיַּעַשׂ-לוֹ יְהוֹשֻׁעַ, חַרְבוֹת צֻרִים; וַיָּמָל אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֶל-גִּבְעַת הָעֲרָלוֹת״
ט ״וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶל-יְהוֹשֻׁעַ, הַיּוֹם גַּלּוֹתִי אֶת-חֶרְפַּת מִצְרַיִם, מֵעֲלֵיכֶם;״


לפי פירוש זה רחל ראתה בעיני רוחה, שמזרעו של יוסף יבוא יהושע שיגאל את ישראל מחרפתם, מעורלתם. וזהו הבן האחר, 

No comments:

Post a Comment