Monday, April 22, 2019

מהו ״זמיר״ שבשיר השירים?


 ״הנצנים נראו בארץ, עת הזמיר הגיע, וקול התור נשמע בארצנו״.  
מהו ה״זמיר״ המוזכר בפסוק? 
לישראלים שביננו הדבר כביכול ברור, ״זמיר״ הוא ציפור השיר הידועה (ששמה בלע״ז - Nightingale) .
ואמנם כך לפי מילון ספיר: ״זמיר - סוּג של ציפּור שיר קטנה ממִשפּחת הקיכלִיִים, הידוּעה בּשירתהּ הערֵבה: הזָמיר... קטן הגוף, קל התנועה, טוב הניגון (ספרות ימי הביניים)״ . לפי זה ״זמיר״ במשמעות של ציפור השיר היא מילה שמקורה בספרות ימי הביניים. ומכאן שהמילה ״זמיר״ שבשיר השירים איננה במשמעות זו.  אין בתנ״ך המילה ״זמיר״ במשמעות של סוג ציפור.

 פירוש נוסף שכותב מילון ספיר הוא "עונת גידוּל הפּרי על זמורות הגֶפן, עונת זמירַת הגֶפֶן, עונת הקָטיף וּקציצת עַנפֵי הגֶפן היבֵשים: הניצנים נראו בארץ, עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ (שיר השירים ב 12)״. לפי מילון ספיר זהו פירוש המילה ״זמיר״ שבשיר השירים.

רש״י ומפרשים אחרים גורסים ש״זמיר״ הוא שירת הציפורים. כך גם סובר האבן עזרא, אלא שהוא מוסיף  שיש אומרים שהכוונה לזמירת הגפנים. (כמו שכותב מילון ספיר בפירושו לפסוק שבשיר השירים). זה על פי הפסוק במקרא ״שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ (ויקרא כ״:ג’) אולם האבן עזרא מציין ״ואינו עתו״. נראה שהאבן עזרא אינו מסכים עם ה״יש אומרים״, שכן האביב הוא אינו עת זמירת הכרם.  ואומנם זמירת הגפנים  זמנה בחורף, לקראת סופו, ולא באביב. לכן מתקבל יותר על הדעת ש״זמיר״ הוא אכן זמרתם של הציפורים. 

No comments:

Post a Comment