Monday, January 21, 2019

לפרשת יתרו - ״וַיֵּצֵא מֹשֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ וַיִּשְׁתַּחוּ וַיִּשַּׁק לוֹ״


״וַיֵּצֵא מֹשֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ וַיִּשְׁתַּחוּ וַיִּשַּׁק לוֹ״ (שמות י״ח:ז’)
כותב רש״י: ״איני יודע מי השתחוה למי”
ובאמת, מי השתחוה למי?

יונתן בן עוזיאל מתרגם ״וּסְגִיד וּנְשֵׁיק לֵיהּ״
בספר ״אמת ליעקב״ טוען המחבר, הרב יעקב קמינצקי, שיונתן בן עוזיאל מבחין בתרגומו בין השתחוות לד’ לבין השתחוות לבן אדם.
השתחוות לאדם - ״גחן״,  השתחוות ל-ד’ - ״סגיד״. 

"וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם הָאָרֶץ לִבְנֵי חֵת:” (בראשית כ״ג:ז’)
תרגום יונתן: ״וְקָם אַבְרָהָם וְגָחַן לְעַמָא דְאַרְעָא לִבְנֵי חִתָּאָה:״

״וַיִּשְׁתַּחוּ אַרְצָה שֶׁבַע פְּעָמִים עַד גִּשְׁתּוֹ עַד אָחִיו:״ (בראשית ל״ג:ג’)
תרגום יונתן:״וְגָחַן עַל אַרְעָא שְׁבַע זִמְנִין עַד מִיקְרְבֵיהּ עַד אָחוֹי״

ועוד הרבה מקומות (המצויינים בספר ״אמת ליעקב״)

לעומת:
״וַיִּקֹּד הָאִישׁ וַיִּשְׁתַּחוּ ל-ד’ ״ (בראשית כ״ד:כ״ו)
תרגום יונתן:״וְגָחַן גַבְרָא וּסְגִיד קֳדָם ד’ ״

״וָאֶקֹּד וָאֶשְׁתַּחֲוֶה לַ- ד’ ״ (בראשית מ״ד:מ״ח)
תרגום יונתן: ״וּגְחָנִית וּסְגִידִית קֳדָם ד’״

וכן בפסוקינו: ״וַיֵּצֵ֨א מֹשֶׁ֜ה לִקְרַ֣את חֹֽתְנ֗וֹ וַיִּשְׁתַּ֨חוּ֙ וַיִּשַּׁק-ל֔וֹ״ (שמות י״ח:ז’)
תרגום יונתן: ״וּנְפַק משֶׁה מִתְּחוֹת עֲנָנָא יְקָרָא לִקְדָמוּת חָמוֹי וּסְגִיד וּנְשֵׁיק לֵיהּ״
כיון שהשתמש במילה ״סגיד״ ולא במילה ״גחן״ מפרש המחבר שההשתחוות היא השתחוות לד’. 
ז״א, משה השתחווה ל-ד’ , ואחר כך נשק ליתרו.
----------------------------------------------------------------------------------------------------

לענ״ד, הטעמים מורים אחרת. יש לראות את הפסוק כך: ״וַיֵּצֵא מֹשֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ; וַיִּשְׁתַּחוּ, וַיִּשַּׁק לוֹ״ (השתמשתי בסימן ״נקודה-פסיק״ אחרי התיבה ״חותנו״ ובסימן ״פסיק״ אחרי התיבה ״וישתחו״ להורות שההפסקה אחרי ״חותנו״ חזקה יותר מאשר ההפסקה אחרי ״וישתחו״. אומנם שתי התיבות מוטעמות בטעם מפסיק מסוג ״משנה״ (רביעי ופשטא), אך  כיון שהתיבה ״וַיִּשְׁתַּ֨חוּ֙״ קודמת, שם ההפסקה חזקה יותר, על פי חוקי הטעמים) . מכאן  סביר ש״וַיִּשְׁתַּ֨חוּ֙ וַיִּשַּׁק-ל֔וֹ״ הן שתי פעולות רצופות, שתיהן מאיש אחד לאיש האחר. 
 וכנראה משה הוא שהשתחווה ונשק ליתרו.

שמעתי חזוק לכך (כנראה בבדיחותא...) שכיון שמשה גובהו היה עשר אמות, סביר להניח שהוא האיש שהיה צריך לרכון כדי לנשוק ליתרו.

No comments:

Post a Comment