Wednesday, November 28, 2018

וורט לפרשת ויצא מאת הרב אברהם מאמורסטיין מבב״ד ניו יורק


On Dec 12, 2016, at 11:17 AM, A. Marmorstein <mehadrin@aol.com> wrote:

ותאמר אסף א-לקים את חרפתי. וקשה למה סבלה חרפה טרם הולידה בן, כנראה סבלה מכאב וצער וגעגעוים אבל לא חרפה. ותרגום יונתן בן עוזיא-ל
 {כג} וְאִיתְעַבָּרַת וִילֵידַת בַּר וַאֲמָרַת כְּנַשׁ ה' יַת חִיסוּדִי וְהֵיכְדֵין עָתִיד יְ-הוֹשֻׁעַ בְּרֵיהּ דְיוֹסֵף לְמִכְנוֹש יַת חִיסוּדָא דְמִצְרַיִם מֵעַל בְּנֵי יִשְׁרָאֵל וּלְמִגְזַר יַתְהוֹם מֵעִיבְרָא לְיַרְדְנָא:
כך תירגם תבות "אסף א-לקים את חרפתי" וע' פירש"י שהזכירה חרפתי שפחדה אולי יגרש אותה יעקב ויקחנה עשיו, וחרפתה היא לחיות בחלקו של עשיו הערל. וגם אצל שכם בן חמור נזכר שנחשב הערלה לחרפה, וגם אצל המילה שעשה י-הושע בעבר הירדן נאמר "היום גלותי את חרפת מצרים מעליכם."
גם קשה על מה שאמרה אחרי זה יוסף ה' לי בן אחר, ולא אמרה "יוסף ה' לי עוד בן." לכן נראה לבאר ע"פ דברי תרגום יונתן שברוח קדשה ראתה רחל שעתידה של כלל ישרא-ל יוצאת מבנה זה. וראתה שיוסף יהיה לו מדת הקדושה כמו שרואים מנסיון אשת פוטיפר שבשביל זה נקרא יוסף הצדיק. וראתה שיוסף יש לו כח מיוחד לשמור הברית שהוא היפוך חרפת הערלה, ועל זה אמרה אסף א-לקים את חרפתי. וכיון שבזמן הגלות רופפת סכנת חילול הקדושה על כלל ישראל לכן התפללה על י-הושע שהוא זרעו של יוסף שיוריש ישרא-ל את ארצם אחרי הגלות הראשונה גלות מצרים (וכמו שמשה רבנו התפלל דוקא על י-הושע), שיזכה לגלות גלות מצרים, וזה אצל רחל אמנו הבן האחר.
וע' בדברי הגאון בעל פרי מגדים למטה. ומי יתן שנזכה בקרוב לגלות חרפת אדום בביאת גוא"צ.
ע' ס' נוטריקון לבעהמ"ח פרי מגדים: קו' י"ב.


No comments:

Post a Comment