Thursday, October 3, 2019

לפרשת ניצבים - “וזה הפירוש בלא ראש ורגל” אבן עזרא




“וזה הפירוש בלא ראש ורגל”

״הַנִּסְתָּרֹת לַה’ אֱלֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת:״ (דברים כ״ט: כ״ח)

מפרש האבן עזרא: ״הנסתרות - הטעם מי שיעבוד עבודת כוכבים בסתר לה' אלהינו והטעם כי משפטו ביד השם והוא יפרע ממנו ואם היתה בגלוי חיוב לנו ולבנינו לעשות ככתוב בתורה. וי''א כי הנסתרות והנגלות הם לה' ואין לנו כי אם לעשות דברי התורה וזה הפי' בלא ראש ורגל ומה טעם יש להזכיר כן במקום הזה ובעבור שאמר וישליכם אל ארץ אחרת אמר כי אם תשוב אל ה' אע''פ שאתה חוצה לארץ השם ישיב שבותך ועל דעת רבי יהודה המדקדק הראשון כי הוא יניח. והטעם ימצא מנוח' לנשבים ויתן להם רחמים ואחר כן ישוב ויקבץ:״

מה כוונתו ״בלא ראש ורגל״? 
 כוונתו היא - אלה המפרשים שגם הנסתרות וגם הנגלות הם להשם.  כביכול כתוב: ״הַנִּסְתָּרֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת״.  ״לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת״. 
ואומר האבן עזרא שפירוש זה לא ייתכן. כי אם נכתוב כך, הרי שהמשפט המסתיים במילה ״והנגלות״ נראה כמשפט ללא סיום, קטוע, כביכול אין לו רגל.  המשפט השני המתחיל במילה ״לנו״ נראה כאילו אין לו התחלה, כביכול אין לו ראש, לכן אומר ״וזה הפירוש בלא ראש ורגל”

מעניין שבעברית של היום המשפט ״אין לו בהן יד ורגל״ פירושו ״איננו מעורב בזה כלל״. 

האם ביטוי מעין זה מופיע במקורות?
בגמרא כתוב ״אין לו בהן יד ורגל״ (נזיר מ״ו:ב’).  
האם זוהי גם כוונת המשפט בגמרא?
ממש לא…
הנה המשפט מהגמרא, והפעם ניקדתי…
״אֵין לוֹ בֹּהֶן יָד וְרֶגֶל אֵין לוֹ טָהֳרָה עוֹלָמִית״

ייתכן שמשפט זה בעברית המודרנית שינה צורה, ולבש משמעות שונה לחלוטין.


No comments:

Post a Comment