Friday, May 11, 2018

לפרשת אחרי מות - תבל


במזמורים לקבלת שבת מופיע הפסוק ״ישפוט תֵּבֵל בצדק, ועמים במישרים״

המילה תבל מופיעה בפרשתינו ״וְאִשָּׁ֗ה לֹֽא-תַֽעֲמֹ֞ד לִפְנֵ֧י בְהֵמָ֛ה לְרִבְעָ֖הּ תֶּ֥בֶל הֽוּא:״

 אך אין להחליף בין השניים

המילה ״תֵּבֵל״ במזמור שבקבלת שבת, תהילים מזמור צ״ח,  מוטעמת באות השניה, מנוקדת בצירה תחת האות תובצירה תחת האות ב’ , ונהגית במלרע. פירושה - ארץ.
"לִֽפְֽנֵי-יְהוָ֗ה כִּ֥י בָא֮ לִשְׁפֹּ֪ט הָ֫אָ֥רֶץ יִשְׁפֹּֽט-תֵּבֵ֥ל בְּצֶ֑דֶק וְ֝עַמִּ֗ים בְּמֵישָׁרִֽים

המילה ״תֶּבֶל״ בפרשתינו מוטעמת באות הראשונה, מנוקדת בשני סגולים, ונהגית במלעיל. פירושה על פי רש״י ערוה וניאוף.
״וְאִשָּׁ֗ה לֹֽא-תַֽעֲמֹ֞ד לִפְנֵ֧י בְהֵמָ֛ה לְרִבְעָ֖הּ תֶּ֥בֶל הֽוּא:״

איש הדקדוק, רבי אליהו בחור (1469-1549) נתן בהם סימנים. הוא השתמש בשני פסוקים מספר משלי ״ שש הנה שנא השם״ (משלי ו:ט״ז) כלומרתֶּבֶל בניקוד סגול בעל שש נקודות תחת האותיות הוא תועבה שהשם שונא
״ארבעה ההם קטני ארץ״ (משלי ל:כ״ד) - המילה תֵּבֵל כשהיא בצירה, יש לה ארבע נקודות תחת האותיות היא במשמע של ארץ.

על פי הרד״ק, המילה ״תֶּבֶל״ שורשה ב.ל.ל. וכך כותב תחת הערך ״בלל״ : ״…תֶּבֶל מן השורש הזה…והעניין הזה..ולפי שמבלבל זרעו עם מי שאינו ראוי להזדווג עמו”

שבת שלום

No comments:

Post a Comment