Saturday, July 6, 2019

תהילים - לדוד ד' אורי וישעי - התיבה ״לולא״ נקודה


מראש חודש אלול עד שמיני עתרת אומרים את ״לדוד ד’ אורי וישעי״. זהו מזמור כ״ז בתהילים.

אם נעיין בספר תהילים, משם לקוח המזמור, נראה משהו שכנראה לא קיים בגירסה שבסידור.   בפסוק ״לולא הֶ֭אֱמַנְתִּי לִרְא֥וֹת בְּֽטוּב־יְדוָ֗ד בְּאֶ֣רֶץ חַיִּֽים׃״ במילה ״לולא״ יש נקודות. ארבע נקודות תחתיה, נקודה תחת כל אות, וארבע נקודות מעליה. נקודה מעל כל אות. אין אלה נקודות של ניקוד (כמו חיריק, צירה, וכו’), ולא של טעמים (כמו רביע). שכן אם נביט בתהילים הכתוב בקלף, ללא פיסוק, ניקוד וטעמים, נראה שבמילה יש נקודות.

תופעה זו של נקודת על מילים או תחתיהן נמצאת בחמש עשרה מקומות במקרא בלבד. עשר מהן בתורה, ושאר החמש בנביאים וכתובים. 

המסורה מציינת כל מקום בו קיימת תופעה הנקודות, אך אינה מסבירה את סיבתה. התופעה מוזכרת בגמרא ובספרי מדרשים, אולם אין ודאות לומר אם הכתוב שם הוא דרש בלבד או לא.  גם אין שום ודאות שהסיבות בכל ההקרויות הן זהות. 

״לולא הֶ֭אֱמַנְתִּי לִרְא֥וֹת בְּֽטוּב־יְדוָ֗ד בְּאֶ֣רֶץ חַיִּֽים׃״  ״לולא״ - מפרש המצודת ציון ״אם לא״.  
מיד ניכרת הבעיה בפסוק. מה זאת אומרת?! דוד מעלה בכלל אפשרות שלא היה מאמין בשם? היתכן?!
אם כך, יש אולי בעיה לכתוב כך את הפסוק. אולי בכלל אין לכתוב את המילה הזאת שם?!

בפרקי אבות דרבנן מוזכרת ברייתא המביאה כביכול דו שיח בין אליהו הנביא ועזרא הסופר: ״אמר עזרא: אם יבא אליהו ויאמר לי ‘מפני מה כתבת כך?’ אומר אני לו ‘כבר נקדתי עליהן’. ואם יאמר לי ‘יפה כתבת’, אעבור נקודה מעליהן (אסיר את הנקודה).״ 
בשיחה זו נוקט עזרא הסופר בפעולה קצת ערמומית (הייתי אומר אפילו ‘תחמון’). הוא שם נקודות מעל המילה, כבכיכול מסמן את המילה כמיועדת למחיקה. עכשיו, אם אליהו הנביא יאמר ״יפה כתבת״, אז עזרא יסיר את הנקודות, ותשאר המילה על כנה. אך אם אליהו הנביא יגיד ״למה כתבת ככה״? ישיב לו עזרא “אתה רואה ששמתי מעל המילה נקודות. סימנתי אותה כמיועדת למחיקה!״

אפשרות נוספת היא החלשת המילה הכתובה. מפרש רש״י: לולא האמנתי וגו'. אם לא שהאמנתי בהקב''ה כבר קמו בי אותם עדי שקר וכלוני, לולא נקוד עליו למדרש שדרשו רבותינו יודע אני שאתה נותן שכר לצדיקים לעולם הבא אבל איני יודע אם יש לי חלק עמהם אם לאו״ .
ז״א, אין לומר כאן שדוד מעלה אפשרות שלא היה מאמין בקב״ה, אלא שרק יש לו ספק אם יזכה לשכון עם צדיקים בעולם הבא.


כפי שכתבתי, התופעה נמצאת בחמש עשרה מקומות במקרא, ויש לבדוק כל מקום לגופו.

No comments:

Post a Comment