Tuesday, March 19, 2019

מגילת אסתר


במגילה כתוב על המלך אחשוורוש שהוא מלך מהודו ועד כוש. 
המילה ״הודו״ מופיעה בסידור התפילה. שמעתי בבית הכנסת ״הודו לה’ קראו שמו״ ואפילו ״הודו על ארץ ושמים”. אך כמובן יש הבדל. המילה ״הֹ֣דּוּ״ המופיעה במגילה מבוטאת במלעיל, ואילו הוֹדוּ שבסידור היא במלרע. מלשון ״להודות״.

 ״הוֹדוֹ לארץ״ שונה עוד יותר. גם מלרע וגם שני תנועות חולם, מלשון ״הוד שלו״. )ואכן רובם לא שוגים בהגיה כאן).

האם ״הֹ֣דּוּ״ במלעיל ו״הוֹדוּ״ במלעיל זוהי ההבחנה בין הודו המדינה לבין הודיה?
הנה בתהילים פרק קל״ו פסוקים ב ו ג מופיע הודו במלעיל ״ ה֭וֹדוּ לֵֽאלֹהֵ֣י הָאֱלֹהִ֑ים כִּ֖י לְעוֹלָ֣ם חַסְדּֽוֹ”. אם כך ההבדל העיקרי הוא הדלת הדגושה שבמילה הדו. הדגש הוא במקום האות נון שנפלה. בשפות אחרות מקראת המדינה ״הינדיה״ או ״אינדיה״.
—————————————————————
מה הקשר המשפחתי בין מרדכי ואסתר?
כתוב במגילה ״״וּבְהַגִּיעַ תֹּר אֶסְתֵּר בַּת אֲבִיחַיִל דֹּד מָרְדֳּכַי אֲשֶׁר לָקַח לוֹ לְבַת״. 
הרבה ישיבו שמרדכי היה דודה של אסתר. הנה כתוב: ״וּבְהַגִּיעַ תֹּר אֶסְתֵּר בַּת אֲבִיחַיִל דֹּד מָרְדֳּכַי אֲשֶׁר לָקַח לוֹ לְבַת״. מכאן ״דֹּד מָרְדֳּכַי״. 
יש גם אלה שיצטטו את השיר שלמדו בגן הילדים:
“מלכה אסתר אני
וזר זהב יש לי
יודעים אתם מי דודי
מרדכי היהודי״
(השיר מאת לוין קיפניס).
גם העובדה שמרדכי גידל אותה כבת תסייע לסברה זו שמרדכי הוא דודה.
בהרבה ספרים מרדכי מתואר כצדיק, ובספרי הילדים הוא מופיע כאיש עטור זקן ארוך ולבן, ואילו היא נערה צעירה, ולכן סביר שמרדכי הוא דודה.
גם בודאי שמעו או קראו דברי תורה של רבנים (לא אזכיר את שמם) שציינו שמרדכי הוא דודה של אסתר.

אלא אין הדבר כך. במגילת אסתר כתוב בפירוש: ״וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּדוֹ כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם״ (אסתר ב’:ז’)

מרדכי הוא ללא ספק בן דודה של אסתר. וכל האומר שהוא דודה, אינו אלא טועה.
—————————————————————————-
 ״והנחה למדינות עשה״
ההנחה של רובינו, אני מניח, שהמילה ״הנחה״ פירושה ״הקלה משהו״.  לדוגמה, ״הנחה ממס״ הינה הפחתה ממס.  
האם ההנחה שהמלך אחשורוש עשה למדינות היתה הקלה ממס, או ויתור מוחלט ?  
(וכאשר יניח לנו מאויבנו, האם זו הנחה חלקית, או מוחלטת ?)

לפי פירוש הרשב״ם למגילה: ״...להקל מהם מס ועול מלכות…״
אולם מפרש ר’ יוסף קרא ״עשה להם הנחה שלא היו פורעין המס באותה שנה”
כמו כן מצאתי ב״תוכנת הכתר מקראות גדולות״ - ‘פרשן צרפתי עלום שם :…הנחה שמחל להם המסים…,'

מקוה שכאשר אבקש הנחה משלטונות המס, ימלאו את בקשתי במלואה….
———————————————————————————
כמה דברים ייחודיים במגילת אסתר:
הפסוק הארוך ביותר בתנ״ך נמצא במגילת אסתר. זהו פסוק ט״ו בפרק ב’: ״וַיִּקָּרְאוּ סֹפְרֵי הַמֶּלֶךְ בָּעֵת הַהִיא בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁלִישִׁי הוּא חֹדֶשׁ סִיוָן בִּשְׁלוֹשָׁה וְעֶשְׂרִים בּוֹ וַיִּכָּתֵב כְּכָל אֲשֶׁר צִוָּה מָרְדֳּכַי אֶל הַיְּהוּדִים וְאֶל הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים וְהַפַּחוֹת וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת אֲשֶׁר מֵהֹדּוּ וְעַד כּוּשׁ שֶׁבַע וְעֶשְׂרִים וּמֵאָה מְדִינָה מְדִינָה וּמְדִינָה כִּכְתָבָהּ וְעַם וָעָם כִּלְשֹׁנוֹ וְאֶל הַיְּהוּדִים כִּכְתָבָם וְכִלְשׁוֹנָם״ . 43 מילים. בפסוק זה יש 13 סוגים שונים של טעמי המקרא.

המילה הארוכה ביותר בתנ״ך גם היא במגילת אסתר. ״ וְהָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִ֣ים״. 11 אותיות. אלא שגם בסםר יחזקאל מופיעה מילה באורך זהה. כיון צמד מילים מוקפות נחשבות למילה אחת אזי המילה הָאֲחַשְׁדַּרְפְּנִים-וְהַפַּחוֹת המופיעה בפרק ח’ פסוק ט’ היא הארוכה ביותר בתנ״ך. 16 אותיות.

דבר (כמעט) יחודי נוסף במגילת הסתר הוא הסתר שם השם במגילה. אלא שגם בשיר השירים שם השם אינו מוזכר. שני הספרים האלה הם היחידים בתנ״ך שם אין מוזכר שם השם.

ישנן במגילה כמה מילים יחודיות שמקורן בפרסית: פרתמים, פתגם, אחשדרפנים, רמכים, פור, פחות, ועוד.

וישנן מילים המופיעות קר במגילה: חור, כרפס, בוץ, בהט, סוחרת, דת, אנס, הנחה, בזיון, מרוקים, טבת, סיון, אדר, אמנה, שרביט, תתחלחל, נזק, תכריך, מתיהדים, פתשגן, פרשה, תוקף, אגרת.

No comments:

Post a Comment