Monday, March 4, 2019

לא הגידה אסתר מה הוא לה



מכירים את השיר ״משחק פורים״, שכתב לוין קיפניס? 

“מלכה אסתר אני
וזר זהב יש לי
יודעים אתם מי דודי
מרדכי היהודי

לכולנו לכולנו
כתר על הראש…”

האם מרדכי היה דודה של אסתר? 

המשורר לוין קיפניס הוא לא היחידי שטעה לחשוב כך. גם כמה רבנים בדורינו כתבו כך בספריהם או מאמריהם, חלקם רבנים ידועים מאד (לא אזכיר כאן את שמם).

אלא שבמגילת אסתר כתוב בפירוש: ״וַיְהִי אֹמֵן אֶת הֲדַסָּה הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּדוֹ כִּי אֵין לָהּ אָב וָאֵם״ (אסתר ב’:ז’)
בתרגום של פסוק זה לארמית  נכתב: ״היא אסתר ברת אחבוי״ שפירושו ״אסתר בת דודו״. (״אחבוי״ בארמית בא מהמילים ״אח אבוהי״ שזה ״אחי אביו״ -״דוד שלו״)
במגילה בפרק ב’ פסוק ט״ו מפורטת יותר הקרבה בינהם ״וּבְהַגִּיעַ תֹּר אֶסְתֵּר בַּת אֲבִיחַיִל דֹּד מָרְדֳּכַי אֲשֶׁר לָקַח לוֹ לְבַת״. 
אסתר היא בת אביחיל, אביחיל הוא דוד מרדכי, מכאן שאסתר ומרדכי הם בני-דודים. וכך גם התרגום לארמית ״וכד מטא סדור אסתר ברת אביחיל אחבוי דמרדכי די נסבה ליה לברת״.

 תמוה שבפרק ז’ פסוק ו’ התרגום כותב ״ואמרת…למרדכי צדיקא אחוי דאבא״. שזה בעצם ״דוד״ ולא ״בן דוד”. 

מאין נובעת הטעות הזאת שמרדכי הוא הדוד ולא בן הדוד?
כמה אמרו לי שהם זוכרים בפירוש שכך כתוב במגילה. 

אולי השם ‘אסתר בת אביחיל’ מטעה לחשוב שאביחיל היא אמה של אסתר. אולם אין לטעות עם אביגיל. אביגיל הוא אמנם שם של אשה (ראה ספר שמואל), אך אביחיל הוא איש, זהו אבי אסתר וגם הוא דודו של מרדכי.

כנראה שהמילים ״דוד מרדכי״ בפסוק אֶסְתֵּר בַּת אֲבִיחַיִל דֹּד מָרְדֳּכַי (ב:ט״ו) השאירו בהם הבנה מוטעית, כביכול כינויו הוא ״דוד מרדכי״ (ובעצם כתוב שאביחיל הוא דוד מרדכי).

ייתכן גם שהתמונה שבדמיוננו,  אסתר הנערה הצעירה, ולעומתה מרדכי היהודי, צדיק עם זקן לבן (כמו שיש לכל הצדיקים) מטעה לחשוב שהם אינם בני דודים, אלא הוא, מרדכי, הדוד שלה, והיא בת אחיו.
וכן גם עצם העובדה שמרדכי גידל את אסתר כבת, הוא נתפש בתודעה כמבוגר יותר, ולכן כדוד ולא כבן דוד.

נזכור הםסוק אומר: ״הִיא אֶסְתֵּר בַּת דֹּדוֹ״ (אסתר ב’ז’)

חודש אדר שמח !

אהרן

No comments:

Post a Comment