כתוב במגילת רות , פרק ב’ פסוק י״ד:
״ויאמר לה בעז לעת האכל, גשי הלם ואכלת מן-הלחם, וטבלת פתך, בחמץ; ותשב, מצד הקצרים, ויצבט-לה קלי, ותאכל ותשבע ותתר״
המילה ״לה״ מופיעה במגילת רות 15 פעמים, ובכולן מפיק באות הא. חוץ מהפסוק הנ״ל, שם האות הא רפויה.
בעצם, המילה ״לה״ מופיעה בתנ״ך 230 פעם, ובכול המקרים, חוץ משלושה, האות הא עם מפיק,
שלושת המקומות הם:
רות - מגילת רות
מטות - ספר במדבר
זכריה - ספר זכריה
ראשי תיבות רמ״ז.
מה נרמז לנו כאן?
נבדוק את הפסוקים:
פרשת מטות, במדבר ל״ב מ״ב:
״ונבח הלך וילכד את קנת ואת בנתיה ויקרא לה נבח בשמו״
זכריה ה יא:
״ויאמר אלי לבנות לה בית בארץ שנער והוכן והניחה שם על מכנתה ״
מגילת רות ב י״ד:
״ ויאמר לה בעז לעת האכל, גשי הלם ואכלת מן-הלחם, וטבלת פתך, בחמץ; ותשב, מצד הקצרים, ויצבט-לה קלי, ותאכל ותשבע ותתר״
בעל הטורים מפרש (במדבר ל״ב, מ״ב): ״ויקרא לה נובח, לה ג’ ללא מפיק הא. ויקרא לה נובח בשמו, שלא נתקיים לה שם זה ״ויאמר אלי לבנות לה בית בארץ שנער״ (זכריה ה י״א) שבקש לבנות ולא בנה ״ויאמר לה בעז״ (רות ב יד) שלא דיבר עימה הוא בעצמו אלא על ידי שליח. ״לה״ כמו ״לא״ (קדושין מ״ט, וברשי ותוספות שם)
ז״א, חוסר המפיק באות הא רומז על שלילה (אם תרצו, ״לה״ ללא מפיק מרמז על ״לא״) :
לא בועז, אלא שליח,
ביקש לבנות בית, אך לא בנה
קרא לה בשם נובח, אבל שם זה לא נתקיים.
שבת שלום
No comments:
Post a Comment