Saturday, January 21, 2017

לפרשת ויחי, ע״פ דבר תורה ששמעתי מהרב משה חיים לאו

את הדבר-תורה הזה סכמתי על פי הדבר-תורה ששמעתי בסעודה שלישית בשבת פרשת ״ויחי״, שנת תשע״ז, מפי הרב הראשי של נתניה, הרב משה חיים לאו.

בפרשת ״ויחי״ מבקש יעקב לברך את שני בניו של יוסף, מנשה ואפרים
יוסף עומד מול אביו יעקב, לוקח את בנו אפרים לשמאלו, שזה ימין יעקב, ואת מנשה לשמאלו, שזה יד ימינו של יעקב.  
"וַיִּקַּח יוֹסֵף אֶת שְׁנֵיהֶם אֶת אֶפְרַיִם בִּימִינוֹ מִשְּׂמֹאל יִשְׂרָאֵל וְאֶת מְנַשֶּׁה בִשְׂמֹאלוֹ מִימִין יִשְׂרָאֵל וַיַּגֵּשׁ אֵלָיו.”(בראשית פרק מ״ח פסוק י״ג)
״וכיוֵן שיהא הבכור מיומן לברכה (רש״י).
אולם אביו שִׂכֵּל את ידיו. התחכם לו. כך מתרגם אונקלוס את המלה ״ שִׂכֵּל״
"וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל אֶת יְמִינוֹ וַיָּשֶׁת עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וְהוּא הַצָּעִיר וְאֶת שְׂמֹאלוֹ עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה שִׂכֵּל אֶת יָדָיו כִּי מְנַשֶּׁה הַבְּכוֹר.״
״וְאוֹשִׁיט יִשְׂרָאֵל יָת יְמִינֵהּ וְשַׁוִּי עַל רֵישָׁא דְאֶפְרַיִם וְהוּא זְעֵירָא וְיָת שְׂמָאלֵהּ עַל רֵישָׁא דִּמְנַשֶּׁה אַחְכִּמִינּוּן לִידוֹהִי אֲרֵי מְנַשֶּׁה בּוּכְרָא:״ (אונקלוס).
יוסף מנסה לתקן את ״שגיאתו״ של אביו "וַיַּרְא יוֹסֵף כִּי יָשִׁית אָבִיו יַד יְמִינוֹ עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וַיֵּרַע בְּעֵינָיו וַיִּתְמֹךְ יַד אָבִיו לְהָסִיר אֹתָהּ מֵעַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה.”
"וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אָבִיו לֹא כֵן אָבִי כִּי זֶה הַבְּכֹר שִׂים יְמִינְךָ עַל רֹאשׁוֹ."(בראשית פרק מ״ח פסוק י״ז, י״ח)
אולם אביו לא מקבל "וַיְמָאֵן אָבִיו וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם וְגַם הוּא יִגְדָּל וְאוּלָם אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ וְזַרְעוֹ יִהְיֶה מְלֹא הַגּוֹיִם.”

על פי החסידות, אומר הרב לאו, יש שתי גישות לחזרה בתשובה. וזה על פי הפסוק מתהילים פרק י״ד: "מִי הָאִישׁ הֶחָפֵץ חַיִּים אֹהֵב יָמִים לִרְאוֹת טוֹבסוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.”
הגישה האחת אומרת, קודם סור מרע, זהו השלב הראשון. אחרי שהחלטת לא לעבור עבירות, רק אז תעבור לשלב השני ״ועשה טוב”. ואילו הגישה השניה אומרת ״עשה טוב״.  אין צורך לעבור שני שלבים. עשה טוב, ואז ממילא לא תעשה רע. עשיית הטוב היא כמו נר. אור המגרש את החושך.
יוסף החזיק בדיעה הראשונה, שיש קודם לסור מרע, ורק אחר כך ניתן לעבור לשלב השני שהוא ״עשה טוב”. לכן נתן את מנשה לימינו שך אביו. השם מנשה מרמז על נטישת הרע
"וַיִּקְרָא יוֹסֵף אֶת שֵׁם הַבְּכוֹר מְנַשֶּׁה כִּי נַשַּׁנִי אֱלֹהִים אֶת כָּל עֲמָלִי וְאֵת כָּל בֵּית אָבִי. (בראשית פרק מ״א פסוק נ״א). על פי הרשב״ם המילה ״נשן״ זה “נטש״.
ואילו השם אפרים מרמז על עשית הטוב: "וְאֵת שֵׁם הַשֵּׁנִי קָרָא אֶפְרָיִם כִּי הִפְרַנִי אֱלֹהִים בְּאֶרֶץ עָנְיִי."(בראשית פרק מ״א פסוק נ״ב). 

כאשר יעקב אומר ״ידעתי״, הוא בעצם אומר “אני יודע את דעתך. אני יודע שלפי דעתך קודם יש לסור מרע, ואחר כך לעשות טוב, אולם אני מחזיק בדיעה השניה. שניתן לעשות טוב קודם, והרע כתוצאה מזה יופסק. כן, שתי הגישות טובות, גם שלך, אבל אני סבור שהגישה שלי עדיפה. לכן אומר שאחיו הקטון יגדל ממנו.
"וַיְמָאֵן אָבִיו וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם וְגַם הוּא יִגְדָּל וְאוּלָם אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ וְזַרְעוֹ יִהְיֶה מְלֹא הַגּוֹיִם."


"וַיִּקְרָא יוֹסֵף אֶת שֵׁם הַבְּכוֹר מְנַשֶּׁה כִּי נַשַּׁנִי אֱלֹהִים אֶת כָּל עֲמָלִי וְאֵת כָּל בֵּית אָבִי. (בראשית פרק מ״א פסוק נ״א). על פי הרשב״ם המילה ״נשן״ זה “נטש״

"וְאֵת שֵׁם הַשֵּׁנִי קָרָא אֶפְרָיִם כִּי הִפְרַנִי אֱלֹהִים בְּאֶרֶץ עָנְיִי."(בראשית פרק מ״א פסוק נ״ב). 

"וַיִּקַּח יוֹסֵף אֶת שְׁנֵיהֶם אֶת אֶפְרַיִם בִּימִינוֹ מִשְּׂמֹאל יִשְׂרָאֵל וְאֶת מְנַשֶּׁה בִשְׂמֹאלוֹ מִימִין יִשְׂרָאֵל וַיַּגֵּשׁ אֵלָיו.”(בראשית פרק מ״ח פסוק י״ג)
"וַיִּשְׁלַח יִשְׂרָאֵל אֶת יְמִינוֹ וַיָּשֶׁת עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וְהוּא הַצָּעִיר וְאֶת שְׂמֹאלוֹ עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה שִׂכֵּל אֶת יָדָיו כִּי מְנַשֶּׁה הַבְּכוֹר.
וְאוֹשִׁיט יִשְׂרָאֵל יָת יְמִינֵהּ וְשַׁוִּי עַל רֵישָׁא דְאֶפְרַיִם וְהוּא זְעֵירָא וְיָת שְׂמָאלֵהּ עַל רֵישָׁא דִּמְנַשֶּׁה אַחְכִּמִינּוּן לִידוֹהִי אֲרֵי מְנַשֶּׁה בּוּכְרָא:
"וַיַּרְא יוֹסֵף כִּי יָשִׁית אָבִיו יַד יְמִינוֹ עַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם וַיֵּרַע בְּעֵינָיו וַיִּתְמֹךְ יַד אָבִיו לְהָסִיר אֹתָהּ מֵעַל רֹאשׁ אֶפְרַיִם עַל רֹאשׁ מְנַשֶּׁה.”(בראשית פרק מ״ח פסוק י״ז)
"וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל אָבִיו לֹא כֵן אָבִי כִּי זֶה הַבְּכֹר שִׂים יְמִינְךָ עַל רֹאשׁוֹ."

"וַיְמָאֵן אָבִיו וַיֹּאמֶר יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם וְגַם הוּא יִגְדָּל וְאוּלָם אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ וְזַרְעוֹ יִהְיֶה מְלֹא הַגּוֹיִם."

No comments:

Post a Comment