בפרשת וישלח, פרק ל״ג פסוק ד’ נאמר: ״וַיָּ֨רָץ עֵשָׂ֤ו לִקְרָאתוֹ֙ וַֽיְחַבְּקֵ֔הוּ וַיִּפֹּ֥ל עַל-צַוָּארָ֖ו וַ֗יִּ֗שָּׁ֗קֵ֑֗ה֗וּ֗ וַיִּבְכּֽוּ:״
התיבה ״וַ֗יִּ֗שָּׁ֗קֵ֑֗ה֗וּ֗״ נקודה מעליה. דרשו חכמים ״שלא נשקו בכל לבו״.
נוסף לדרש הידוע על הנקודות שמעל התיבה ״וַ֗יִּ֗שָּׁ֗קֵ֑֗ה֗וּ֗״, המלה ״וַיִּשָּׁקֵהוּ״ היא כאן בבניין קל.
לעומת נשיקותיו של יוסף לאחיו בפרשתינו : ״וַיְנַשֵּׁ֥ק לְכָל-אֶחָ֖יו״ (מ״ה:ט״ו)
כאן בבנין פִּעֵל, המורה על פעולה עוצמתית ואינטנסיבית יותר.
רש״י כותב כאן ״וינשק. הוסיף בנשיקה מנשק והולך דיבייש״ר בלע״ז. וֲיִשַּׁק (לעיל כ״ז: כ״ז) פעם אחת, ומשקל רפה הוא אלא במקום ‘וינשוק’ הוא מדגיש, כמו כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם (דברים ל״ב: מ״ג) , וַיִּקֹּב חֹר בְּדַלְתּוֹ (מלכים ב’ י״ב:י’), וזהו מגזירת וַיִּשְׁבּוֹר וַיְשַבֵּר״.
האבן עזרא מציין הבדל נוסף: ״נשיקה עם למ״ד ביד או בכתף או בצוואר ובלי למ״ד בפה״. (בראשית כ״ז: כ״ז.)
No comments:
Post a Comment